Technologie
Kola 1x1 - Technické základy a detaily
Většina z nás se po usednutí do auta určitě nezamyslí nad tím, co vůz spojuje se zemí. Kola jsou přitom klíčovou částí, díky které, stejně jako nohy u člověka, zaujímá vůz správnou pozici. V případě zranění nohou dochází u člověka ke změně celého postoje a jeho geometrie. S auty to je podobné. Poškození kola může znamenat nehodu a nebezpečí pro řidiče i ostatní účastníky silničního provozu.
AEZ si to velice dobře uvědomuje a zaměřuje se proto na výrobu kol v nejvyšší kvalitě a s maximální bezpečností. Potvrzenou a certifikovanou!
Šířka ráfku
Je vnitřní vzdálenost mezi dvěma patkami kola.
Šířka ráfku také označuje nominální šířku kola.
Zális
Je vzdálenost od pomyslné osy kola k dosedací ploše kola.
Tento rozměr je velmi důležitý, protože je rozhodující pro uložení kola na nápravě vozidla.
Průměr roztečné kružnice (PCD/ Počet děr)
Určuje průměr dvou protilehlých děr na náboji kola příslušného vozidla, popř. kolik těchto děr je na náboji kola.
Průměr středového otvoru:
Pro maximální flexibilitu používá AEZ redukční kroužky tak, aby se kolo s jedním vrtáním mohlo použít na více vozidlech s různými průměry středových děr (basic ring system).
Hump:
Zamezuje, při působení velkých bočních sil, například při jízdě v zatáčce, sesunutí pneumatiky z kola při náhlém poklesu tlaku vzduchu v pneumatice. Existuje více provedení.
Příklad: 7,5Jx17H2
7,5 | Nominální šířka (šířka ráfku) |
J | Šířka patky ráfku |
17 | Nominální průměr kolae |
H2 | Podvojný hump (individuální design humpu) |
Jednodílná kola
Pojem „jednodílné kolo“ se používá, když jsou ráfek a ráfek vyrobeny z jednoho kusu. Kolo se vyrábí litím, nebo kováním. Jednodílné kolo je nejčastějším typem hliníkových kol.
Slitina
Na kolech se používá tzv. Kokil. Tento proces lití v zásadě rozlišuje mezi gravitací a nízkým tlakem. V obou případech je takzvaná forma (forma) naplněna roztavenou hliníkovou slitinou, poté co je kolo odlité, forma je odstraněna a kolo je dokončeno. Forma je vyrobena z oceli a lze ji v průměru použít 50 000 - 80 000 krát.
Vývoj modelu kola
Historie kola začíná nápadem na design. Je vyvinuta specifikace konstrukce, která obsahuje základní definici a vizuální představu o konstrukci a technické struktuře kola.
Zátěžová zkouška kola
Enormní zatížení, která při praktickém používání ani nemohou nastat, se modelují na 3D modelu kola pomocí počítačové simulace a vypočítává se napětí a optimální tvar kola. Počítač znázorňuje míru zatížení jednotlivých částí kola pomocí různých barev. Tento proces probíhá ve třech krocích a vytváří základ pro konečný design kola.
· Test napětí kola
· Zátěž paprsků
· Konečný test kola
Analýza počítače se zobrazuje v různých barvách u počítačů. Oblasti s nejvyšším napětím napětí jsou zobrazeny červeně, zatímco oblasti bez stresu jsou zobrazeny zeleně. To znamená bezpečnost pro řidiče a zaručuje nám vyrábět pouze produkty nejvyšší kvality. Všechny výrobky AEZ jsou navrženy tak, aby odolaly obrovským břemenům, aby nenechaly nic náhodě. To znamená bezpečnost pro řidiče a zaručuje nám vyrábět pouze produkty nejvyšší kvality.
Každé lité kolo značek AEZ, DOTZ a DEZENT je schváleno zkušebním ústavem TÜV, který potvrzuje jeho schopnost bezpečného dlouholetého provozu. Nejdůležitějšími zkouškami, které kola ve zkušebně TÜV podstupují jsou:
Test ohybu
Během této zkoušky se simulují boční síly působící na kolo během projíždění zatáčky. Každé kolo z lehkých slitin
se na zkušební stroj připevní pomocí přítlačného kroužku k vnitřnímu okraji ráfku a tak na něj působí přes dosedací plochu kola kroutící ohybný moment.
Test odvalování
V této zkoušce se simuluje působení sil na kolo při jízdě směrem dopředu a při projíždění zatáčkou.
Nárazový test
Tato zkouška simuluje kontakt s hranou obrubníku. Kladivo naráží na hranu kola v místě styku s pneumatikou.
Zástavbová zkouška a testovací jízdy
Během této zkoušky se každé vozidlo, pro které jsou kola homologována testuje s těmito koly. Zde se určuje možné rozmezí zálisu (ET), rozměry pneumatik a podmínky provozu pro jednotlivá kola a pneumatiky.
Vhodnost použití v zimě (odolnost proti soli a štěrku) vyplývá z kvality a tloušťky bezbarvého laku. Zde použivá AEZ zvláštní vysoce kvalitní lak, který byl vyvinut speciálně pro zatížení v zimním provozu. Platí, že je nutné najít optimální kompromis mezi tloušťkou vrstvy a pružností laku. Je zde více nenormovaných variant, jak tyto vlastnosti testovat.
Jednou z nejnáročnějších zkoušek je pádová zkouška Jaguaru. Ze 4metrové výšky padá na kolo šroubová matice rozměru M8, přičemž po dopadu se nesmí lak roztříštít.
SR3 - Ochrana proti posypové soli
Zkratka SR3 znamená “Salt Resistant - soli odolný“ a číslo odkazuje na tři vrstvy použitého laku - základní lak, barevný lak a svrchní bezbarvý lak. Základním lakem je vždy černý nebo šedý extrémně tvrdý práškový lak nanášený elektrostaticky a poté vypalovaný při teplotě 210 °C po dobu 45 minut. Barevný lak se aplikuje v tekutém stavu a stabilizuje se dalších 40 minut při teplotě 180 °C. Jako první linie ochrany před nástrahami venkovního prostředí se poté nanáší svrchní bezbarvá vrstva laku.
Sněhové řetězy
Sněhové řetězy, předpisově a včas namontované, nejsou na kolech výrobce AEZ v zásadě žádným problémem. V závislosti na vozidle dbá AEZ na to, aby vhodnost použití sněhových řetězů byla také zakotvena v TUEV posudcích.
Čištění, péče a uskladnění litých kol
Pro kola z lehkých slitin byly vyvinuty speciální čistící prostředky.
V žádném případě se nesmí použít agresivní chemikálie, abrazivní látky apod., ty mohou silně poškodit vzhled kola. Při uskladnění např. v zimní sezoně by se mělo dbát na to, aby byla kola vyčištěna a uskladněna na suchém místě.
Dodatečná mechanická úprava a/nebo tepelná úprava kola není povolena!
Po této úpravě již kolo neodpovídá zkoušenému a schválenému typu a při montáži na vozidle vede k zániku schválení k provozu!
Majitel kola tak ztrácí záruku a právo zakoupené kolo reklamovat!